اسپرم ضعیف مردان

از کجا بفهمیم که اسپرم مرد ضعیف است

یکی از مسائلی که درباره آن صحبت خواهیم کرد، علائم اسپرم ضعیف در مردان است که توانایی بچه دار شدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود داشته و در مقابل، راه حل های مختلفی نیز برای برطرف کردن آن وجود دارد.

فرد مبتلا با توجه به نوع مشکل که به دلایل مختلفی همچون سوء تغذیه یا مشکل در بیضه ها از بدو تولد رخ می دهد باید به دنبال روش درمانی مناسب باشد.

مردان با مشاهده تاخیر در زمان بچه دار شدن نگران و متعجب می شوند که آیا این تاخیر طبیعی است و یا مشکلی وجود دارد.

پزشک با در نظر گرفتن سلامتی بیمار درمان را آغاز کرده و در صورت تشخیص این مشکل، درمان های زیادی از جمله مواد گیاهی و طبیعی، داروها و یا جراحی را توصیه خواهد کرد.

برخی افراد نمی خواهند به دارو متوسل شوند و ترجیح می دهند برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی داروها، درمان با مواد طبیعی را امتحان کنند.

اسپرم ضعیف برای بسیاری از مردان مانند یک جادوی وحشتناک است که آن ها را از پدر شدن بدون نگرانی باز می دارد.

علت ضعیف شدن اسپرم در مردان

مرد نگران و ناراحت

ضعیف بودن اسپرم بدین معناست که کمتر از ۵۰ درصد از اسپرم های موجود در مایع منی (گرید a و b) یا کمتر از ۲۵ درصد از اسپرم های گرید a حرکت رو به جلو داشته یا تحرک پایینی دارند.

(گرید a نشان دهنده تحرک خوب اسپرم و گرید b نشان دهنده تحرک متوسط ​​اسپرم است).

عفونت‌ های دستگاه تناسلی مانند اپیدیدیمیت و پروستاتیت عامل اصلی ضعیف شدن اسپرم ‌ها در مردان بوده و با بررسی مایع منی می توان افزایش گلبول های سفید خون، غلظت کم مایع منی و کاهش تحرک اسپرم را تشخیص داد.

واریکوسل یکی دیگر از علل رایج ضعف اسپرم است که نه تنها بر عملکرد تولید اسپرم تاثیر می گذارد، بلکه پیامدهای منفی همچون کاهش مدت زمان زنده ماندن اسپرم را نیز به همراه خواهد داشت.

علت ضعف اسپرم در مردان

ضعف اسپرم ناشی از عوامل متعددی از جمله سبک زندگی، بیماری و تاثیرات محیطی است. با داشتن یک سبک زندگی سالم، انتخاب غذاهای سالم و اجتناب از عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن می توان خطر ضعیف شدن اسپرم را کاهش داد.

برخی از مشکلات پزشکی مانند عفونت های مقاربتی نیز اسپرم را ضعیف می کنند. تاثیرات محیطی مانند آلودگی آب و هوا و همچنین استفاده از برخی مواد شیمیایی صنعتی در ناباروری مردان نقش دارند.

تحقیقات نشان داده است که برخی داروها مانند فیناستراید بر مورفولوژی، تحرک و غلظت اسپرم در برخی از مردان تاثیر می گذارند.

علاوه بر این موضوع، ژنتیک و برخی بیماری های خاص نیز به طور بالقوه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهند. در نهایت، سن مردان در تعیین کیفیت اسپرم نقش داشته و معمولا اسپرم با افزایش سن ضعیف تر می شود.

نحوه شناسایی اسپرم ضعیف

تشخیص اسپرم ضعیف گاهی دشوار است، زیرا تجزیه و تحلیل منظم مایع منی تنها اطلاعاتی درباره تعداد، شکل و حرکت اسپرم ارائه می دهد. اما چندین علائم و نشانه وجود دارد که به طور بالقوه به معنای وجود اسپرم ضعیف در مردان هستند.

یکی از علائم رایج اسپرم ضعیف، کم بودن مقدار اسپرم در نمونه مایع منی است. به طور کلی، یک نمونه سالم باید حداقل ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر انزال داشته باشد. نمونه منی با کمتر از این تعداد نشان دهنده ضعف اسپرم است.

علامت دیگری که می توان از طریق آن ضعیف بودن اسپرم را تشخیص داد شکل آن است. اسپرم سالم باید سر طبیعی و بیضی شکل و دم بلند داشته باشد، در حالی که اسپرم ضعیف شکل سر نامنظم تر یا دم غیر طبیعی دارد.

همچنین اسپرم‌ های ضعیف نسبت به اسپرم های سالم کندتر حرکت کرده و یا اصلا حرکت نمی کنند. می توان این تفاوت را هنگام قرار دادن اسپرم ها زیر میکروسکوپ و مقایسه آن ها با اسپرم سالم در تجزیه و تحلیل مایع منی مشاهده کرد.

در نهایت، مایع منی با سطح pH بالاتر از حد طبیعی نیز نشانه‌ ضعیف بودن اسپرم است، زیرا سطح pH خیلی بالا یا خیلی پایین باعث مرگ اسپرم یا ناتوانی در بارور کردن تخمک می شود.

معمولا می توان سطح pH را از طریق آزمایشی که در طول تجزیه و تحلیل مایع منی انجام می شود تعیین کرد.

به طور کلی، تشخیص اسپرم ضعیف معمولا دشوار است. اگر در مورد کیفیت اسپرم نگران هستید، لازم است با پزشک برای دریافت اطلاعات بیشتر صحبت کنید. پزشک به طور بالقوه آزمایش باروری را توصیه خواهد کرد.

علائم اسپرم ضعیف در مردان

اسپرم ضعیف و کم مردان

نمی توان تنها از طریق مشاهده به طور دقیق تشخیص داد که اسپرم سالم یا ضعیف است. از بارزترین علائم اسپرم ضعیف، ناباروری در مردان است.

ناباروری به عنوان ناتوانی در باردار شدن پس از یک سال رابطه جنسی منظم بدون استفاده از هیچ یک از تکنیک های پیشگیری از بارداری شناخته می شود.

هرچند ناباروری تنها به دلیل ضعف اسپرم رخ نداده و گاهی نیز این مشکل مربوط به همسر بیمار و یا هر دو فرد است. برای تعیین دقیق سالم یا ضعیف بودن اسپرم لازم است آزمایشی تحت عنوان تجزیه و تحلیل مایع منی انجام شود.

علائمی که نشان دهنده پایین بودن تعداد اسپرم هستند عبارتند از:

  • منی رقیق با مقدار کم : مایع منی چسبندگی و قوام مشخصی ندارد، اما غلظت آن تقریبا همانند آب برنج است و از این طریق می توان غیرطبیعی بودن اسپرم را تشخیص داد. کمیت و کیفیت اسپرم تا حد زیادی بر باروری مردان تاثیر می گذارد.
  • لخته شدن مایع منی : در این حالت ذرات سفید و کوچکی مانند دانه های برنج در مایع منی ظاهر شده و زمانی که آن ها را فشار دهید مانند پودر به نظر می رسد. در چنین شرایطی اسپرم به راحتی از بین رفته و به سختی برای بارور کردن تخمک حرکت می کند.
  • قوام مایع منی : مایع منی هنگام قرار گرفتن در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد پس از کمتر از ۶۰ دقیقه از حالت چسبناک به حالت مایع تغییر شکل می دهد. اگر این تغییر حالت به مایع اتفاق نیافتد یا مایع منی تنها تا حدودی مایع شود به این معناست که در حالت جامد باقی مانده و این وضعیت رسیدن اسپرم به تخمک را دشوار کرده و بر لقاح تاثیر می گذارد.
  • رنگ غیرطبیعی مایع منی : رنگ مایع منی نیز یکی از علائم هشدار دهنده سلامت باروری است. مشاهده رنگ های غیرطبیعی بدین معناست که باید در اسرع وقت برای تشخیص و درمان به موقع به متخصص مراجعه کنید.

درمان خانگی ضعیف شدن اسپرم درمان

blank
  • مخلوط عسل برای درمان ضعف اسپرم بسیار مفید بوده و می توان آن را ما مواد دیگر (ژله رویال، گرده زنبور عسل) مخلوط و صبح ها سه قاشق غذاخوری مصرف کرد یا آن را با یک فنجان شیر مخلوط کرد و نوشید. صبح.
  • بادام و آجیل را با عسل مخلوط کرده و روزانه چهار قاشق غذاخوری از آن بخورید. این ترکیب برای سلامتی بدن بسیار مفید بوده و اسپرم را تقویت می کند.
  • شربت خرما را با عسل ترکیب کرده و هر روز صبح سه قاشق غذاخوری بخورید.

دستور العمل های مختلفی وجود دارد که از آن ها آگاه هستیم و برخی افراد با استفاده از آن ها موفق به درمان ناباروری خود می شوند.

با این حال افراد دیگری نیز هستند که به دلایل مختلف نتیجه ای از این درمان ها دریافت نمی کنند و ترجیح می دهند برای جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض بیشتر به دنبال درمان پزشکی باشند.

درمان اسپرم ضعیف

اگر ضعف اسپرم به دلیل عفونت باشد، پزشک برای رفع مشکل آنتی بیوتیک تجویز می کند.

اگر ضعف اسپرم ناشی از کمبود هورمون باشد، پزشک مصرف داروهای تقویت کننده اسپرم و افزایش تناسب و سرعت اسپرم را ترجیح می دهد.

در صورتی که روش های طبیعی و درمان های دارویی موثر نباشند، پزشک برای غلبه بر ضعف یا تغییر شکل اسپرم گزینه جراحی را در نظر خواهد گرفت.

در برخی موارد، پزشک برای رفع مشکل ضعف اسپرم و نرسیدن به تخمک برای لقاح، از لقاح میکروسکوپی برای گرفتن بهترین نمونه اسپرم و بارور کردن آن در خارج از رحم زن استفاده می کند.

چنانچه واریس علت ضعف اسپرم باشد، جراحی بهترین گزینه برای رفع مشکل و افزایش تعداد اسپرم و بارداری طبیعی خواهد بود.

جراحی یکی از برجسته ترین روش های درمانی مورد استفاده پزشکان برای درمان مشکل اسپرم در مردان بوده است.

درمان بسته به علت بروز مشکل و شرایط ساده و یا پیچیده بیمار انتخاب می شود، چراکه هر بیمار با دیگری متفاوت است و برخی تنها به تغذیه سالم و آرامش روانی نیاز دارند.

برخی از افراد برای بهبودی به مصرف دارو نیاز داشته و در برخی افراد نیز جراحی یا کاشت و لقاح مصنوعی بهترین گزینه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *