اسپرم قوی در مردان

۱۰ روش تقویت اسپرم مردان برای باروری بهتر

ممکن است به ارگاسم برسید اما در انزال اسپرمی وجود نداشته باشد. بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت، حدود ۱۵ درصد از زوج ها در باردار شدن با مشکل مواجه هستند و در حداقل یک سوم مواقع، اسپرم مردان عامل بروز این مشکل است.

کیفیت اسپرم در فصل زمستان و اوایل بهار به بیشترین مقدار خود رسیده و آخر هفته های بدون استرس بهترین شرایط را برای اسپرم فراهم می کنند.

در مواردی که اسپرم به تخمک نرسد، تنها با ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی می توان تفاوت بزرگی را مشاهده کرد. در نتیجه این متن را برگه تقلبی برای باروری در نظر بگیرید.

اسپرم چگونه ساخته می شود

هنگامی که در مورد تستوسترون تحقیقاتی انجام شد، اسپرم نیز به طور خلاصه تحت پوشش قرار گرفت چراکه روند شروع ساخت هر دو مورد یکسان است.

قبل از اینکه فعالیت تستوسترون و اسپرم به سیستم های جداگانه تقسیم شود، هر کدام چندین مرحله مشابه را به اشتراک می گذارند.

فرآیندهایی که طی آن اسپرم و تستوسترون ایجاد می شوند با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند، اما باید توجه داشت که تستوسترون پایین لزوما به معنای کم بودن احتمال باروری مردان نیست، هرچند یکی احتمال دیگری را کمی بیشتر می کند.

برعکس این موضوع نیز صادق است. تستوسترون بالا لزوما به معنای بسیار زیاد بودن احتمال باروری نیست. گاهی بیضه ها آسیب دیده یا مشکلات دیگری وجود دارند که منحصر به فرآیند تولید اسپرم هستند.

به طور کلی، تستوسترون و سیستم های تولید اسپرم در یک حلقه بازخورد عمل می کنند. البته نکات بیشتری در این زمینه وجود دارد، اما در این قسمت بیشتر روی جنبه های عملی تمرکز خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر : از کجا بفهمیم اسپرم مرد ضعیف است؟

نکاتی برای تقویت و افزایش تعداد اسپرم در مردان برای باروری

افزایش قدرت اسپرم برای باروری

۱. تلفن همراه را در جیب خود قرار ندهید

یک کیف مردانه یا یک بازوبند نگهدارنده تلفن تهیه کنید. همیشه وقتی به محل کار یا خانه رسیدید تمام ابزارهای الکترونیکی را از بدن خود دور کنید.

از طرف دیگر، می توانید تلفن را در حالی که آن را با خود حمل می کنید روی حالت پرواز قرار دهید یا لباس زیر مخصوصی که از بدن در برابر تشعشعات محافظت می کند خریداری کنید.

۲. هنگام نشستن، لپ تاپ را روی پاهایتان نگذارید

به دلایل مشابهی مانند حمل تلفن همراه در جیب، نباید لپ تاپ را برای کار کردن روی پاها قرار دهید. نزدیک بودن لپ تاپ به بیضه‌ ها به اسپرم آسیب رسانده و گرمای ساطع شده از لپ ‌تاپ نیز حرکت اسپرم‌ ها را آهسته می کند.

۳. دانه کدو تنبل و آجیل برزیلی بخورید

دانه کدو تنبل منبع عالی روی است و مردان به مقدار زیادی روی نیاز دارند چراکه با هر بار انزال مقداری از روی ذخیره شده بدن را از دست می دهند. در صورت مشاهده لکه ها و خطوط سفید روی بیش از یک ناخن کمبود روی دارید.

با خوردن روزانه یک مشت دانه کدو تنبل مطمئن خواهید شد که روی کافی را دریافت می کنید. آجیل برزیلی ماده معدنی دیگری برای سلامت اسپرم و منبع عالی سلنیوم است. روزی ۳ تا ۴ آجیل برزیلی بخورید.

۴. اسپرم را خنک نگه دارید

بیرون قرار داشتن بیضه ها در خارج از بدن دلیلی دارد (بر خلاف تخمدان ها که به خوبی در داخل بدن جمع می شوند). اسپرم ها گرما را دوست ندارند و همانند کیسه بیضه باید ۱ تا ۲ درجه خنک تر از دمای بدن بمانند.

گرمای بیش از حد به اسپرم آسیب می رساند، در نتیجه مطمئن شوید که لباس زیر گشاد با قابلیت رد و بدل کردن هوا بپوشید و شب ها با پوشیدن لباس های سبک یا برهنه بودن از گرم شدن بیش از حد بیضه ها جلوگیری کنید.

۵. اجتناب از هر گونه نقص

اسپرم ها بچه قورباغه های کوچک با شکلی مشخص نیستند. در حقیقت بیش از ۹۰ درصد از اسپرم های معمولی آنقدر تغییر شکل می دهند که نمی توانند به تخمک نفوذ کنند و رادیکال های آزاد اضافی مسئول بروز این مشکل هستند.

براساس گفته دانشمندان هاروارد مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان لیکوپن روشی برای حل این مشکل است.

۶. از عضلات استفاده کنید

تمرینات کششی روزانه

عضلات قوی به چربی سوزی و تنظیم متابولیسم کمک کرده و ظاهر را زیبا می کنند! ورزش کردن یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید.

ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، گردش خون (که برای نعوظ قوی و پایدار بسیار مهم است) و همچنین کیفیت خواب و خلق و خو را از طریق افزایش اندورفین که پس از ورزش ایجاد می شود بهبود می بخشد، به دفع سموم کمک می کند، تستوسترونی که به آن نیاز دارید را افزایش می دهد و اسپرم مردان را برای باروری بهتر نیز تقویت می کند.

۷. تعداد اسپرم را افزایش دهید

انزال معمولی حاوی ۱۵ تا ۱۵۰ میلیون اسپرم است. برای به حداکثر رساندن بالقوه میزان اسپرم، باید ورزش کنید

در حقیقت محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند مردانی که بیشتر ورزش می کنند به دلیل سوزاندن چربی و افزایش سطح تستوسترون نسبت به سایر مردان ۳۳ درصد تعداد اسپرم بیشتری دارند.

۸. اسپرم را در حرکت نگه دارید

اسپرم باید ماموریت خود را در ۱۲ تا ۱۴ ساعت انجام دهد. تخمک پس از رها شدن در این مدت زمان زنده می ماند و موفقیت اسپرم به سرعت شنای آن بستگی دارد.

بنابراین با کنار گذاشتن تلفن هوشمند به آن ها کمک کنید. یک مطالعه نشان می دهد تحرک اسپرم در مردانی که بیشتر از تلفن های خود استفاده می کنند احتمالا به دلیل امواج الکترومغناطیسی کاهش می یابد.

۹. روزی یک اسموتی سبز بخورید

مصرف اسموتی و نوشیدنی سبز برای تقویت اسپرم

تهیه اسموتی سبز یک مشت اسفناج تازه، یک عدد موز، یک عدد سیب، یک مشت توت خشک، یک عدد لیموی ارگانیک کامل با پوست یا بدون پوست و در صورت تمایل آب تصفیه شده را مخلوط کنید تا یکدست شود و سپس آن را بنوشید.

مصرف این نوشیدنی صبح ها تضمین می کند که آنزیم های تازه، مواد معدنی و ویتامین های روزانه مورد نیاز را دریافت می کنید.

۱۰. اسپرم ها را زنده نگه دارید

اسپرم ها باید زنده بمانند و روغنی که انتخاب می کنید نقش مهی در این زمینه ایفا می کند. حتی روغن هایی که با عنوان “تماما طبیعی” معرفی می شوند گاهی حاوی مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی هستند که اسپرم را مسموم می کنند.

به گفته محققان استرالیایی، برخی از برندها طی ۳۰ دقیقه ۷۲ درصد از اسپرم را از بین می برند. با انتخاب محصولاتی که برای تولید مثل طراحی شده اند، اسپرم را زنده نگه دارید.

مصرف روغن های طبیعی زیتون و یا کنجد (نه روغن‌های تراریخته و مغازه‌ای) بسیار برای بدن و سلامت اسپرم مفید است.

نتایج پایانی

نکات و برنامه های مختلفی برای حفظ سلامت اسپرم وجود دارد، اما در واقع شاید ترجیح دهید توصیه های پزشکی مشابه را بارها و بارها از متخصصان بشنوید.

میوه، سبزیجات، چربی های خوب و پروتئین زیاد مصرف کرده و تا حد ممکن از غذاهای فرآوری شده و قند پرهیز کنید.

به طور مرتب تمرینات مناسب انجام دهید (اما زیاد تمرین نکنید). مشروب نخورید، سیگار نکشید و بیش از حد استرس نداشته باشید. انجام این کارها سیستم تناسلی را سالم تر کرده و به تقویت تمام سیستم های بدن کمک خواهد کرد.

نکاتی مانند خنک نگه داشتن بیضه ها، عدم استفاده از روان کننده ها و مصرف برخی مکمل ها مستقیما باعث تقویت اسپرم مردان برای باروری بهتر می شوند، اما بسیاری از این کارها را معمولا در طول زندگی انجام می دهید.

نمی توان تمام عواملی که تعداد اسپرم مردان را کاهش می دهند و منجر به بارداری سالم می‌ شوند را کنترل کرد. اما می توانید تا حد ممکن اقداماتی برای پرورش و محافظت از اسپرم انجام دهید و باعث ایجاد یک زندگی جدید شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *