التهاب پروستات و کمردرد در مردان

تاثیر التهاب پروستات بر کمر درد

پروستات غده ای به اندازه گردو است که بین آلت تناسلی و مثانه قرار گرفته و کمر درد در مردان گاهی نشانه یک مشکل جدی در این ناحیه است.

غربالگری های معمول پروستات از اهمیت زیادی برخوردار هستند، چراکه علائمی مانند کمر درد ناشی از التهاب پروستات معمولا پس از ایجاد سرطان و گسترش آن ظاهر می شوند.

آیا التهاب پروستات باعث کمر درد می شود

اگر در زمینه مشکلات پزشکی اطلاعات داشته باشید متوجه می شوید همه چیز آنطور که به نظر می رسد نیست و همیشه بیمارانی با علائم و نشانه های غیر معمول وجود دارند.

گاهی بیماران در قسمت هایی تقریبا دور از محل بروز مشکل احساس درد دارند، بدین دلیل که پایانه های عصبی بسیار طولانی هستند و سیگنال ها را از مسیرهای دور نیز دریافت می کنند.

اندام ها مانند پوست حساس نیستند و گاهی مشخص کردن محل درد دشوار است. همچنین عصب های بلند باعث ایجاد درد ارجاعی به قسمت های غیر مرتبط می شوند.

مطالعه کنید : علت التهاب پروستات در مردان چیست؟

آیا می توان علائم پروستاتیت را خارج از ناحیه غده پروستات احساس کرد

درد پروستات

التهاب پروستات معمولا علائمی همچون تب، لرز، کمر درد یا درد لگن و ترشح از مجرای ادرار به همراه دارد.

سرطان پروستات نیز در برخی موارد که بیماری به استخوان های ستون فقرات گسترش می یابد منجر به کمردرد مزمن خواهد شد.

پروستاتیت مزمن که سندرم درد مزمن لگن نیز نام دارد یکی از مشکلات رایج پروستات است و منجر به درد در ناحیه پایین کمر، کشاله ران یا نوک آلت تناسلی می شود.

درمان این شکل از بیماری نیازمند ترکیبی از داروها، جراحی و تغییرات سبک زندگی خواهد بود و از آنجایی که علائم در هر فرد متفاوت هستند، توصیه می شود برای تشخیص صحیح با پزشک تماس بگیرید.

کمردرد ناشی از پروستاتیت مکانیسم های مختلفی دارد. در پروستاتیت حاد، ناحیه نزدیک به رکتوم دچار التهاب شده و گاهی مخاط رکتوم و نواحی مجاور نیز درگیر می شوند.

همچنین التهاب موضعی منجر به تحریک پایانه های عصبی و درد ارجاعی در ناحیه کمر خواهد شد.

این علائم معمولا با مشکلات ستون فقرات اشتباه گرفته می شوند، اما با معاینه دقیق می توان تب، علائم ادراری و سایر علائم احتمالی که نشان دهنده مشکلات پروستات هستند را تشخیص داد.

در پروستاتیت مزمن و سندرم درد مزمن لگن، التهاب بر پایانه های عصبی نیز تاثیر می گذارد.

نوعی سندرم درد مزمن لگن وجود دارد که با عفونت های میکروبی مرتبط نیست و در نتیجه اختلال عملکرد عصبی و درد خیالی در ناحیه لگن ایجاد می شود.

در چنین مواردی احتمالا فرد درد ارجاعی در کمر و همچنین علائم دیگری را احساس خواهد کرد.

با این حال لازم است به خاطر داشته باشید که کمردرد علامت اصلی پروستاتیت نیست. در نتیجه پزشک حتی در صورت وجود علائم و نشانه های پروستاتیت باید مشکلات ستون فقرات و علل دیگر را رد کند.

درمان کمر درد ناشی از التهاب پروستات

درد کمر

روش درمان کمردرد ناشی از پروستاتیت متفاوت بوده و به علائم و مدت زمان تجربه آن ها بستگی دارد. پزشک معمولا برای از بین بردن عفونت هایی که باعث تکرر ادرار و کمردرد می شود، دارو یا آنتی بیوتیک تجویز می کند.

با این وجود داروهای گیاهی دیورتیک و داروهای ضد التهاب انتخاب بهتری برای درمان کمردرد مزمن و تکرر ادرار طولانی مدت ناشی از سندرم درد مزمن لگن یا عفونت دستگاه ادراری هستند.

این داروها با درمان پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی و عفونت مجاری ادراری به طور کامل علائم را از بین برده و از عود مجدد آن ها جلوگیری می کنند.

تکرر ادرار و کمردرد کیفیت زندگی را تا حد زیادی کاهش می دهند، اما با صبوری و انتخاب درمان موثر می توان این مشکلات را در سریع ترین زمان ممکن از بین برد.

درمان کمردرد مرتبط با پروستاتیت به خصوص اگر به پروستاتیت مزمن و سندرم درد مزمن لگن مبتلا باشید دشوار است. در حقیقت هیچ اتفاق نظری درباره اقدامات موثری که می توان انجام داد وجود ندارد.

هیچ درمانی برای سندرم درد مزمن لگن وجود ندارد، در نتیجه پزشکان تا زمان یافتن مناسب ترین درمان برای شرایط خاص شما از روش آزمون و خطا استفاده می کنند.

برخی از بیماران برای مدت زمان طولانی هیچ علائمی تجربه نمی کنند، اما علائم پس از مدتی مجددا ظاهر می شوند. در چنین مواردی پزشکان سعی می کنند درد را تا حد ممکن مدیریت کنند.

درمان موارد پروستاتیت حاد آسان تر بوده و درد معمولا با ترکیبی از داروهای آنتی بیوتیک و ضد التهاب از بین می رود. در اکثر موارد تنها مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن کافی است.

تسکین درد تنها در موارد معدود نیاز به درمان‌ های تخصصی‌ تری مانند دریافت استروئیدهای خوراکی یا تزریقی خواهد داشت.

بر خلاف سندرم درد مزمن لگن، پروستاتیت حاد پس از چند هفته بهبود می یابد. اما باید داروها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید، در غیر این صورت بیماری به طور مکرر عود خواهد کرد.

خلاصه

بیماری های پروستات، مشکلات اسکلتی عضلانی، مشکلات مربوط به دیسک، فشردگی اعصاب، بیماری های کلیه و مثانه و غیره منجر به بروز علائمی همچون کمردرد می شوند.

خوشبختانه این مشکل در صورت مراجعه سریع به پزشک قابل پیشگیری و درمان است. همچنین فراموش نکنید که برای جلوگیری از کمردرد و بروز سایر بیماری ها مراقب سلامت خود باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *