آپاندیس بیضه چیست + منشا و علت

آپاندیس بیضه یک تکه کوچک از بافت طبیعی متصل به قسمت فوقانی بیضه است.

افرادی که در بدو تولد مرد هستند (DMAB) پشت آلت تناسلی خود دو اندام بیضی شکل به نام بیضه دارند که مسئول تهیه هورمون های مردانه و اسپرم برای تولید مثل هستند. آپاندیس بیضه روی یک یا هر دو بیضه ظاهر می شود.

هنگامی که رویان به جنین و سپس جنین به نوزاد تبدیل می شود، دارای مجرای مولر است. این مجرا در افرادی که در بدو تولد زن هستند (DFAB) به دستگاه تناسلی زنانه تبدیل می شود، اما در مردان توسعه نمی یابد.

آپاندیس بیضه بقایای مجرای مولر یا بخشی از چیزی است که قبلا وجود داشته است.

آپاندیس بیضه (از نظر تاریخی هیداتید مورگانی نیز شناخته می شود) بقایای مجرای پارامزونفریک است که در قسمت فوقانی بیضه در داخل شیاری بین بیضه و سر اپیدیدیم قرار دارد.

آپاندیس بیضه یک زائده کوچک متشکل از بافت طبیعی است که معمولا در قسمت فوقانی بیضه قرار داشته و آپاندیس اپیدیدیم زائده کوچکی در بالای اپیدیدیم (ساختاری لوله ‌ای شکل متصل به بیضه) است.

پیچ خوردگی آپاندیس به این معناست که بافت دچار پیچش می شود.

شیوع آپاندیس بیضه در دوران کودکی حدود ۸۵ درصد (محدوده ۸۳ تا ۹۲ درصد) بوده و در ۶۹ درصد موارد هر دو سمت را درگیر می کند.

آیا می توان آپاندیس بیضه را برداشت

آپاندیس بیضه را می توان از طریق جراحی برداشت، اما معمولا حتی زمانی که بافت پیچ خورده باشد نیازی به جراحی نیست.

هرچند اگر به هر دلیل در این ناحیه تحت عمل جراحی قرار بگیرید احتمالا جراح برای جلوگیری از پیچ خوردگی بافت در آینده آپاندیس بیضه را برمی دارد.

آپاندیس بیضه چیست

تشخیص های افتراقی آپاندیس بیضه

در موارد پیچ ​​خوردگی، بیماران با درد حاد کیسه بیضه به پزشک مراجعه کرده و یکی از تشخیص های افتراقی زیر تایید می شود:

منشا آپاندیس بیضه چیست

آپاندیس بیضه (یا هیداتید مورگانی) باقیمانده مجرای مولر است که در قسمت فوقانی بیضه وجود داشته و به تونیکا واژینالیس متصل است.

آیا آپاندیس اپیدیدیم طبیعی است

آپاندیس اپیدیدیم از نظر بالینی معمولا از اهمیت برخوردار نیست، اما در صورت پیچ خوردگی باعث ایجاد وضعیتی حاد در کودکان خواهد شد.

آپاندیس بیضه چه عملکردی دارد

آپاندیس بیضه هیچ عملکرد نداشته و تنها یک تکه بافت باقیمانده از جنین است.

به طور کلی زائده های آپاندیس به تنهایی اهمیت بالینی ندارند، اما رمانی که دچار پیچ خوردگی پیچیده شوند در کیسه بیضه دردی حاد ایجاد می کنند.

blank

علت ایجاد آپاندیس اپیدیدیم

زائده یا آپاندیس اپیدیدیم، باقیمانده مجرای مزونفریک است که در سر اپیدیدیم شکل گرفته و به دلیل ساختار آناتومیک آن مستعد پیچ ​​خوردگی است و به ندرت باعث درد حاد کیسه بیضه می شود.

 پیچ خوردگی آپاندیس بیضه

آپاندیس بیضه یا اپیدیدیم که به نام هیداتید مورگانی نیز شناخته می شود زائده های باقی مانده از جنین است که گاهی پیچ ​​خورده و با درد و حساسیت یک طرفه کیسه بیضه و گاهی خواب رفتن طبیعی بیضه و رفلکس کرماستریک همراه است.

پیچ خوردگی آپاندیس بیضه از علل معمول همی ‌کروتوم حاد است، اما این وضعیت معمولا به اشتباه به عنوان اپیدیدیمیت حاد و یا اورکیت یا پیچ خوردگی بیضه تشخیص داده می شود.

درمان این وضعیت شامل مدیریت محافظه کارانه است، اما در صورت مشکوک بودن به پیچ خوردگی بیضه لازم است سریعا به دنبال مداخله جراحی باشید.

پیچ خوردگی هر یک از زائده های آپاندیس معمولا باعث ایجاد دردی مشابه پیچ خوردگی بیضه می شود، اما شروع این درد معمولا تدریجی است.

درد بیشتر در قسمت فوقانی بیضه یا اپیدیدیم ظاهر شده و با علائم ادراری و یا علائم سیستمیک مانند تب، تهوع یا استفراغ ارتباطی ندارد.

blank

تفاوت پیچ خوردگی بیضه و پیچ خوردگی آپاندیس بیضه چیست

پیچ خوردگی بیضه در خود بیضه (نه آپاندیس بیضه) اتفاق افتاده و طناب اسپرماتیک که خون را به بیضه می رساند پیچ خورده و خون رسانی به بیضه قطع می شود.

پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت پزشکی اورژانسی است و فرد برای جلوگیری از قطع شدن بیضه باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.

درمان پیچ خوردگی آپاندیس بیضه

در صورت تشخیص پیچ خوردگی آپاندیس بیضه در خود یا فرزندتان، درمان های زیر توصیه خواهد شد:

  • استراحت
  • قرار دادن یخ
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای تورم و درد یا مسکن برای درد
  • بالا بردن کیسه بیضه (تغییر موقعیت برای برداشتن فشار و وزن از روی کیسه بیضه و بیضه).

تورم و درد معمولا در عرض یک هفته از بین می رود. پزشک برای بررسی کیسه بیضه عمل جراحی را توصیه می کند، اما این مورد نادر است. در صورت عدم تایید تشخیص یا تجربه درد احتمالا این عمل در نظر گرفته خواهد شد:

  • شدید علائم
  • ماندگاری طولانی مدت علائم
  • درد مکرر
  • تسکین نیافتن علائم با قرار دادن یخ، استراحت و مصرف دارو

پیچ خوردگی آپاندیس بیضه در سنین ۷ تا ۱۲ سالگی رایج است و باعث بروز دردی شدیدی می شود که معمولا با استراحت، قرار دادن یخ و مصرف داروهای مسکن بهبود می یابد. برای تشخیص و درمان آپاندیس بیضه می توانید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *